2013. január 30., szerda

Mi ez? - Mantra

A mantra szanszkrit eredetű szó, szabad fordításban imát, varázsigét, fohászt, mágikus eredetű szöveget jelent. A -man szógyök a gondolat szóból jön, a -tra szótag több fordítása is ismert, de a legvalószínűbb  hogy megszabadulást jelent, így tehát a mantra az elmétől  az őrlő gondolatoktól való megszabadulás eszköze. Leginkább a hinduizmus és a buddhizmus használta, és használja ma is.
A mantra általában rövid, egy szótagtól pár sorosig terjed, és ütemes ismételgetése (kántálása) eredendően spirituális változást idéz elő az emberben. Hasznos eszköze a meditációnak, segíti az elmélyülést. Gyakran használnak segédeszközként malát, azaz imafüzért, ami leginkább egy gyöngysorra hasonlít, és általában 108 szemből áll. 
Bizonyos nézetek szerint a mantra a például a keresztény vallásban fellelhető imával is párhuzamba hozható, ami szintén az istennel való összekapcsolódást szolgálja. Különbség azonban  hogy a keresztény ima nem ismételgetéssel működik  ezért feltehetően nincs meg az a hatása, ami "transzba" ejti a kántálót. A mantra ismételgetésekor fontos a ritmus, az ütem, és a hangok rezegtetése. 

Az első mantrák nagyon ősiek  több ezer évesek, és általában szent szövegekből  vagy guruktól származnak. Gyakran avatásokhoz kapcsolódóan kapják meg a tanítványok, szerzetesek. Magam is kaptam a pránanadi avatásnál személyes mantrát, és a deeksha beavatáskor is megtanultuk a deeksha mantráját.



Nézzünk meg néhányat az ismertebbek és érdekesebbek közül.



  • Om mani padme hum -  A tibetiek leggyakrabban használt imádsága, bárki recitálhatja, nem szükséges hozzá a mester előzetes beavatása Elterjedt fordítása, illetve értelmezése az egész szövegnek az „Éljen a lótuszban lévő drágakő” vagy „Nézd csak a drágakövet a lótuszban!” kifejezés.
  • Óm bhur buvah szvah, tat szavitur varinjam, bargó dévaszja dimahi ,dhjo jó nah pracsódáját - Gájatri mantrának nevezik, az egyik legősibb mantra. Gájatri a Védák anyja. Ö képviseli a tudást, melyet a Védák felfednek az emberek számára. Fordítása: "A három Világot beragyogó legfelsőbb Fény, világítsa meg teljes egészében tudatunkat, és irányítsa értelmünket az erényesség útjára."
  • Haré Krisna, Haré Krisna, Krisna Krisna, Haré Haré/ Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré - A Haré szó az Úr energiájának megszólító esete, a Krisna és Ráma szavak pedig Magát az Urat szólítják meg. Krisna és Ráma egyaránt a legfelsőbb örömöt jelenti, a Hará szó pedig az Úr legfelsőbb örömenergiájára utal, s megszólító esetben (vocativus)Haréra változik. Az Úr legfelsőbb örömenergiája segít abban, hogy elérhessük az Urat. Ez a három szó, Hará, Krisna és Ráma alkotják a mahá-mantra transzcendentális magjait. (forrás: http://hare-krisna.hu)
  • Tat tvam asi - Szintén a Védákban szerepel, jelentése: "Én az vagyok". Személyesen a kedvenc mantrám, mert végtelenül egyszerűen mondja el azt, hogy egy vagy mindennel, a gondolataiddal, másokkal, istennel. Ahogyan magadat elképzeled, ami az álláspontod, azzá válsz. 
  • Om Sat Chit Ananda Parabrahma
  • Purushothama Paramatma
    Sri Bhagavathi Sametha
    Sri Bhagavathe Namaha -
    Moola mantra. Ezt kaptuk meg a deeksha avatásnál.
    Fordítása:
    Om – Isten hangja, a Világegyetem rezgése
    Sat – Az állandóan létező Univerzum, ami mindent áthat és formák világán túlmutat. Mi benne vagyunk az Univerzumban és ő mibennünk.
    Chit – Tiszta tudat, a Legfelsőbb Lélek.
    Ananda – Az örök boldogság, ami a Világegyetemnek a természete. A Legmagasabb Tudat természete.
    Parabrahma – A téren és időn túli Legfelsőbb Lény, legfelsőbb Szellem, Legfelsőbb Teremtő, Isten.
    Purushothama – Az a Legfelsőbb energia, ami irányítja az embert.
    Purusha – Lélek.
    Uthama – Legfelsőbb, Legfelsőbb Szellem.
    Paramatma – Legfőbb belső energia
    Sri Bhagavathi – Shakti – Istenanya, a Legfelsőbb női intelligencia. Legfelsőbb női erő.
    Sametha – Közösen, minden eszközzel.
    Sri Bhagavathe –A változatlan, az állandó Legfelsőbb férfi teremtő erő, Isten.
    Namaha – Üdvözlet, leborulás Isten előtt. Hála, Isten állandó szeretetéért.
    Ez a mantra az élő Istent idézi meg, kérve védelmet és szabadságot minden bánat és szenvedés ellen. Ima, hogy szeressük a Nagy Alkotót és a Szabadítót, akinek a szeretete és az együttérzése abban nyilvánul meg, hogy megvédjen minket, a földi formánkban. A Moola mantra nagy békét és örömöt ad mindazoknak az embereknek, akik a világ minden táján éneklik, vagy éppen hallgatják. Megfékezi az oktalan elmét, szeretetet és a határtalan örömöt ad. Ez a mantra eszköz lehet, összes vágyunk életre hívásában. Olyan gyógyszer, ami meggyógyítja minden bajunkat. Nektár annak tudatosítására, hogy az ember szabad! (forrás: http://shantijogastudio.hu)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése